Sagas trädgård

Sagas trädgård

torsdag 5 januari 2012

Trädgården,första sommaren

Nu ska jag förvåna er med ännu ett inlägg i rask takt! Det börjar redan märkas jag jobbar mindre därför har jag tid att sitta med sånthär :)

Knappt hade snön hunnit smälta våren -11 så ville jag starta med planering o verkställande av nya  trädgården,verkar kanske bakvänt när man ännu inte har tillstymmelse till hus men sån är jag bara :)
I samband med grävande o radande av stenmur fixade vår duktiga grävmaskinist en fin avslutning på muren formad så man kunde plantera innanför stenarna,detta helt på eget initiativ,hmm han känner ju till mitt trädgårdsintresse förstås

Jag fyllde i med ett bilkärrlass egen kompost,och ovanpå det 14 säckar prima blomjord.Tidigt på försommaren flyttades en ganska stor azalea "Northern lights"från nuvarande trägården, den blommade sparsamt men det kan man förstå med flytten,den hamnade i en slänt mellan lingonris.....

                                          Två rhododendron fick oxå komma med.....

Under vårens gång grävde jag upp många av mina rosor,clematisar o en del perenner från "gamla" trädgården,en del hamnade i stenrundeln men många andra ligger forfarande i krukor,här en del av dem som blev planterade 


                                                          "Vuosaari"

                                                         "Fruhlingsduft"

                                                  "Felix Leclerc"


                                               Clematis  " Mme Julia Correvon"
En aning dålig kvalite´på bilderna,tagna med telefon......att driva  upp dahlior är ett sant nöje om våren o se så fin denna blev!





En del nävor,hostor,riddarsporrar fann oxå sin plats....nu är det bara att vänta på våren o mera planteringsjobb:)

Hälsn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar