Sagas trädgård

Sagas trädgård

söndag 23 november 2014

Fler ljusa rosor del III

Ska försöka knåpa ihop en tredje del på temat vita/ljusa rosor.
Börjar med den vackra och rikblommande Gallican"Duchesse de Montebello"den planterade jag sommaren-13 och den frös inte ner alls vintern efter,den doftar ljuvligt,tacksamt att den växer så upprätt och orkar hålla upp de tunga rosorna,på bilden ser den vitare ut än den egentligen är,går aningen i rosanyans



Samma sommar planterade jag en pytteliten barrotad Spinosissima "Staffa" den övervintrade och blev redan sist sommaren såhär pass stor.....granne med den står en annan från samma rosgrupp vid namn "Kakwa" men den har jag ingen bild på tyvärr.



En tidigblommande ljuv fröken är oxå "Midsommarbruden" släkt med midsommarosen men växtsättet är lite annorlunda,ger massor av rotskott så den är bra som "gebort" ros :) aningen rosa små väldoftande rosor


En tredje spinosissima är "Fruhlingsduft"som fick följa med i flytten för att den inte finns att få tag i här i trakten och den har så otroligt ljuvlig doft,måste upplevas...nu har inte denna riktigt levt upp till mina förväntningar,långa gängliga kvistar med en ros/kvist ska försöka pyssla lite extra med den till våren,mer rosa än vit



Som granne med den förra står "Ritausma" det är en rugosa som är megastickig men vacker och vilken doft!!!



Nära den är en annan rugosa planterad nu i sommar,ett rotskott av finska rosen "Pappilan Neito" som jag fick av en trädgårdsvän i Replot,Tack Susanne! den har jag ingen bild av tyvärr.

Jaa,har en känsla av att de ljusaste börjar bli genombetade nu,blir färgrannare framöver :)

Förresten,kalaset vi var på igår,det var en jättetrevlig tillställning på byns samlingshus,festen började med konsert med inbjudna gäster+ han som fyllde som är en riktig hejare på gitarrspel,god mat och dricka fick vi och stämningen var på topp :) Avlägsnade oss ganska tidigt för min kära make har haft ryggproblem nu en tid så det är vila som gäller med jämna mellanrum.

Avslutar såhär och fortsättning följer.....ha de bra!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar