Sagas trädgård

Sagas trädgård

söndag 14 januari 2018

Trädgårdsåret 2017 del III

Juli och Augusti ska jag försöka få med här----högsommar på kommande i trädgården,fast den lät vänta på sig!Första dagen i juli är rugosan Agnes i full knopp,många perenner blomstrar och det sprudlar av liv överallt




Rosornas tid börjar på allvar nu,Tarja Halonen är en riktig doftbomb och så vacker de veckor hon levererar


 Tove Jansson är en annan enkelblommande skönhet om man tycker om tomteröda rosor,helt ok för mej!


                     
                           Agnes första utsprungna ros för året,och de blir många,oräkneliga!


En småruggig dag fick jag trädgårdsbesök av kusiner bosatta både i Jakobstad och Norge (och syster i rött) då är det skönt att kunna duka till kaffekalas i orangeriet och sen gick vi en liten trädgårdsvandring










I mitten på juli tog vi hjälp av starka män (sonen och mågen) och de fick flytta porten som stått på framsidan och lutat nu i 2 år till baksidan där jag ändå ville ha en och här kan den förankras bättre,bara att börja plantera!Här syns det att gräsmattan sommaren -17 är ett uselt kapitel,men gärna för mig! jag har hellre blomsterbäddar överallt ;)




Aichas gula blom sträcker sig mot himlen 


                                   Poppius är ovanligt sen denna sommar.....



Dags för gästabud i orangeriet i medlet av juli,en av våra vänner blir 50 och firas i sommarkvällen


Hurdalsrosen blommar rikligt och doftar himmelskt




Pionerna är i full blom och alla olika hostorna är väldigt fina


Känner mig rik när jag kan plocka en fin bukett ur trädgården när vi är bortbjudna


                           Harisson Yellow doftar citron och är en fylld vacker skapelse


Fransyskan Duchesse de Montebello är en riktig parfymros


Flockliljorna börjar nu sin blomning,andra halvan av juli och fram till hösten





                                                     Daglilja




Dahliorna börjar komma igång oxå i augusti,och fler rosor och clematisar och inte att förglömma fuchsiorna som är som vackrast nu  :) fortsättning följer.........

Hälsn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar